TYYPISET TANKIT KOKOT JA OMINAISUUDET:
Säiliön tyyppi ja kantavuus m³
|
Halkaisija, m
|
Korkeus, m
|
Seinämän nettopaino, t |
Pohja-nettopaino, t |
Katon nettopaino, t |
Muiden rakenteiden nettopaino, t |
Kehyksen ja pakkauksen nettopaino, t |
Säiliön kokonaisnettopaino, t |
Teräs säiliö 100 m3 |
4,73 |
6,0 |
3,60 |
0,76 |
0,87 |
2,14 |
2,10 |
9,47 |
Teräs säiliö 200 m3 |
6,63 |
6,0 |
50,3 |
1,47 |
1,69 |
2,47 |
2,10 |
12,77 |
Teräs säiliö 300 m3 |
7,58 |
7,5 |
7,18 |
1,95 |
2,34 |
2,84 |
2,30 |
16,61 |
Teräs säiliö 400 m3 |
8,53 |
7,5 |
8,04 |
2,40 |
2,66 |
3,60 |
2,30 |
19,01 |
Teräs säiliö 500 m3 |
8,45 |
9,3 |
11,75 |
3,48 |
5,05 |
3,76 |
2,30 |
26,34 |
Teräs säiliö 700 m3 |
10,43 |
9,0 |
11,75 |
3,58 |
5,08 |
5,55 |
3,20 |
29,16 |
Teräs säiliö 1000 m3 |
10,43 |
12,0 |
16,51 |
3,47 |
5,01 |
5,86 |
3,80 |
34,67 |
Teräs säiliö 2 000 m3 |
15,18 |
12,0 |
25,08 |
8,46 |
13,84 |
6,16 |
5,20 |
58,74 |
Teräs säiliö 3 000 m3 |
18,98 |
12,0 |
38,60 |
13,43 |
22,80 |
7,38 |
5,70 |
87,91 |
Teräs säiliö 5 000 m3 |
20,92 |
15,0 |
64,42 |
17,73 |
26,20 |
8,42 |
10,80 |
127,57 |
|
22,8 |
12,0 |
54,10 |
18,98 |
33,95 |
8,61 |
7,80 |
23,43 |
Teräs säiliö 10 000 m3 |
28,5 |
17,9 |
86,72 |
42,15 |
78,61 |
12,82 |
14,00 |
234,30 |
|
34,2 |
12,0 |
120,92 |
30,90 |
54,65 |
12,28 |
21,48 |
240,23 |
Teräs säiliö 20 000 m3 |
39,9 |
17,9 |
225,14 |
57,41 |
106,05 |
16,78 |
27,37 |
432,74 |
Teräs säiliö 30 000 m3 |
45,6 |
18,0 |
284,25 |
91,42 |
145,47 |
30,16 |
44,10 |
595,40 |
Teräs säiliö 50 000 m3 |
60,7 |
18,0 |
431,91 |
154,23 |
325,05 |
16,09 |
67,00 |
994,29 |
VERTIKAALINEN YLÖINEN MAASTOINTITANKEN TYYPIT:
Varastesäiliötyypin valinta riippuu varastoidusta tuotteesta, yrityksen teknologisen kierron erityispiirteistä ja asennuspaikan ominaisuuksista.
Vertikaalisia terässäiliöitä on 4 perustyyppiä:
- Pystysäiliö kiinteällä katolla ilman ponttonia;
- Pystysuoraan rakennetut varastosäiliöt kiinteällä katolla ja ponttonilla;
- Pysty kelluvat kattovarastosäiliöt;
- Sivustolla rakennetut varastosäiliöt, joissa suojaseinä.
Pystysäiliö kiinteällä katolla ilman ponttonia.
Nämä säiliöt on tarkoitettu säilyttämään tuotteita, joilla on suhteellisen alhainen haihtuvuus (tyydyttyneen höyryn paine enintään 26,6 kPa) ja palamispiste ylittää 61 ° С. Tällaisia säiliöitä käytetään usein polttoöljyn, dieselpolttoaineen, hyödyllisyyspetrolin, öljyn (mukaan lukien ruokaöljyt) ja veden (palontorjunta-astiat ja vesivarastosäiliöt) varastointiin. Vertikaalisia terässäiliöitä, joissa on kiinteä katto ilman ponttonia, voidaan käyttää haihtuvien ja tulenarkojen tuotteiden (kyllästetyn höyrynpaine jopa 93,3 kPa) varastointiin. Näissä tapauksissa säiliöt on varustettu kaasuputkilla ja kevyen pään talteenottolaitteella.
Pystysuoraan rakennetut varastosäiliöt kiinteällä katolla ja ponttonilla.
Nämä suuret varastosäiliöt on tarkoitettu sellaisten tuotteiden varastointiin, joiden höyrynpaine on tyydyttynyt ja joita pidetään rajoissa välillä 26,6 - 93,3 kPa. Tällaisia säiliöitä käytetään useimmiten öljyn, bensiinin, petroliöljyjen, polttoaineen varastointiin. Ponttoni on jäykkä kaasunkestävä kelluva kiekonmuotoinen kansi, joka on asetettu säiliön runkoon tuotteen pinnalle siten, että se peittää vähintään 90% pinnasta. Renkaan rengasmainen pontonin ja säiliön seinämän välillä suljetaan erityisellä vanteen tiivisteellä. Ponttonin on tarkoitus alentaa höyry- ja kaasuvyöhykkeen kyllästymisastetta varastoidun tuotteen höyryillä. Ponttoni tunnetaan myös nimellä sisäinen kelluva katto.
Pysty kelluvat kattovarastosäiliöt.
Tämä säiliöversio edellyttää katon käyttöä, joka kelluu varastoidun tuotteen pinnalla täydessä kosketuksessa. Katon kelluvuus saavutetaan levittämällä tiiviitä runkopaikkoja tai kauhoja. Tyhjässä säiliössä katto sijoitetaan erityisiin tukirakenteisiin, jotka on asennettu pohjaan. Kierto vältetään, koska ohjaussarakkeita käytetään. Kelluvan katon haittapuolena on näkyvä varastoidun tuotteen saastumisen mahdollisuus. Tietyissä tapauksissa katon vanteen tiiviste voi myös jäätyä säiliön seinämään. Tämän rakennejärjestelyn edut ovat pääasiassa tuotehäviön vähentämisessä höyrystymisen vuoksi.
Sivustolla rakennetut varastosäiliöt, joissa suojaseinä.
Näitä säiliöitä käytetään tuotantopaikoilla, joihin säiliötilan kimppuja ei voida asentaa. Tällaiset säiliöt sijaitsevat myös lähellä vesistöalueita ja kaupunkialueilla ympäristöä ja ihmisten suojelua varten. Suojaseinä on asennettu tuotteen vuotamisen ja säiliön tiivistymisen välttämiseksi.
Pystysäiliöiden valmistusmenetelmät:
Vertikaalisten terässäiliöiden valmistuksessa on kaksi perusmenetelmää:
1. Kelaustapa:
Tämä menetelmä tarkoittaa, että säiliön seinä, pohja ja katto tuodaan rakennustyömaalle kelattujen nauhalevyjen muodossa, jotka on tarkoitettu hitsausta varten. Tämän menetelmän edut näkyvät:
- säiliön asennusjakson tekeminen 3-4 kertaa lyhyemmäksi seurauksena, että hitsausmenetelmiä vähennetään rakennustyömaalla keskimäärin noin 80%;
- korkealaatuisten hitsausliitosten tarjoaminen kaksipuolisen automaattisen hitsauksen avulla työpajassa.
Nauhalevyt valmistetaan teräslevyistä, joiden moduulikoko on 1500 × 6000 mm. Paneelit hitsataan automaattisesti erityisellä kelauskoneella.
2. Levyjen menetelmä:
Tämä menetelmä merkitsee sitä, että seinälevyt, joiden koko on enimmillään 2500 × 10000 mm, ja pohjalevyt valmistetaan työpajassa, ne vieritetään suunnitteluprojektin määräämään säteen. Sitten levyelementit pakataan erityisellä tavalla kuljetusvalmiiksi valmistamiseksi. Seinä- ja pohjakokoonpano (hitsaus) suoritetaan työmaalla.
Pystysuorat teräsvarastosäiliöt voidaan valmistaa miedosta teräksestä, vähän seostetusta tai ruostumattomasta teräksestä.
Suuren varastosäiliön rakennuselementit
Säiliön pohja
Pystysuorat maanpinnan yläpuolella olevat varastosäiliöt ovat terästä, jonka paksuus on vähintään 4 mm. Alhaisen kantavuuden omaavissa säiliöissä (mukaan lukien jopa 1000 m³) pohjat ovat yleensä litteitä. Tankkeille, joiden kantavuus on yli 1000 m³, pohja valmistetaan kaltevuudella keskustaan tai keskustaan nopeudella 1: 100. Rengasmainen reuna asennetaan vertikaalisten terässäiliöiden pohjalle, joiden kantavuus on yli 1000 m³. Teräksen reunapaksuus on vähintään 6 mm, mikä riippuu alarenkaan paksuudesta. Riippuvuusyhteys on esitetty alla olevassa taulukossa:
Alempi renkaan paksuus |
Rengasmaisen reunan vähimmäispaksuus |
jopa 7 mm (täydellinen) |
6 mm |
8 mm — 11 mm (täydellinen) |
7 mm |
12 mm – 16 mm (täydellinen) |
9 mm |
17 mm – 20 mm (täydellinen) |
12 mm |
20 mm – 26 mm (täydellinen) |
14 mm |
26 mm ja enemmän |
16 mm |
Pystysuora öljysäiliön pohja on usein varustettu poistoaukkoilla (öljypohja). Ne on asennettu erityiseen saalikuoppaan ja ne on tarkoitettu pohjaveden, sulkeumien ja erilaisten sedimentaatioiden viemäriin. Jos pohjan kaltevuus tehdään keskustaan, irroitusallasreikä sijaitsee keskellä; jos kaltevuus on keskustasta (samoin kuin litteän pohjan tapauksessa), öljypohja on seinän vieressä vähintään 600 mm etäisyydellä. Allasreikiä on periaatteessa kahta tyyppiä: pyöreä ja lokero.
Pysty teräsvarastosäiliö
Säiliön seinä on teräslevypaneeli, joka on hitsattu ohutlevystä useissa renkaissa. Kelausmenetelmä tarkoittaa, että vaippa valmistetaan työpajassa suorakaiteen muotoisen nauhalevyn muodossa, hitsaamalla metallilevyistä 1,5 × 6 m. Pystysuorassa levynivelissä on porras, kun taas pitkittäiset saumat valmistetaan sahanhammasliitokselle. Nauhalevyssä on tietty massa (ylimääräinen metalli) 300 mm asti, josta hammastettu kokoonpano leikataan. Levy kerrallaan -menetelmävalmistus koskee metallilevyjä, joiden leveys on 1,8-3 m ja enintään 12 m pitkä. Arkkien reunojen käsittely suoritetaan mekaanisella menetelmällä (jyrsintä) tai plasmaleikkauksella ohjelmanohjauslaitteella. Arkkien valssaus tapahtuu 3 tai 4 rullan levyjen taivutuskoneilla.
Seinämän paksuus
Renkaiden paksuus määritetään suunnitteluvaiheissa koko asennuksen kestävyyden varmistamiseksi. Renkaiden arvioitu paksuus voi sisältää korroosiovaran.
Säiliön halkaisija |
Paksuus |
16 m (täydellinen) |
5 mm |
16 m – 25 m (täydellinen) |
6 mm |
25 m - 40 m (täydellinen) |
8 mm |
40 m – 65 m (täydellinen) |
10 mm |
65 m ja enemmän |
12 mm |
Ajolevyjen ja poikkiliitosten asennus säiliön seinämään
Ohjauslevyjen ja poikkiliitosten asentamista varten säiliön rungossa on erityiset reiät, jotka kiinnitetään peitelevyllä asennetun yksikön ympärille (jos yksiköt asennetaan putken koon ollessa yli 70 mm) . Ensimmäiseen seinärenkaaseen on kaikissa pystysäiliöissä pääsyväylälevy. Säiliöt, joissa on kelluva katto ja säiliöt ponttonilla, on varustettu lisäkäytävälevyllä, jotta päästäisiin pontoonille ja katolle.
Ankkurin kiinnitys seinään
Kuoren ankkurikiinnitys sijaitsee täydessä ympyrässä seinän ympärillä 3 m etäisyydellä toisistaan. Ne lisätään rakennekaavioon tapauksissa, joissa arvioidun seismisen tai tuulen stressin vaikutus ylittää vakautusmomentin.
Pystysuora öljysäiliön katto
Varastosäiliön tyypin ja koon sekä muiden erityisominaisuuksien osalta katot on jaettu kiinteään paikkaan ja kelluvaan tyyppiin. Kiinteän alueen katot voidaan edustaa joko kehyksettöminä (itsekantavat) tai kehystettyinä kattoina, jotka ovat kartiomaisia tai pallomaisia. Katto perustuu säiliön seinämään, jossa on rengasmainen jäykistyslevy. Kattorakenteen paksuus ja runkoelementtien poikkileikkaus on suunniteltu 5 mm: stä.
Kartiopeite (kartiomainen kehyksetön katto)
Sitä käytetään polttoainesäiliöissä, joiden kuormitettavuus on pieni (100 m³ - 1000 m³). Tämä on kiinteä kartiomainen katto. Kartiokulma (15 ° - 30 °) tarjoaa katon kantokyvyn, jota lisätään lisäämällä rakennerenkaita ulkopuolelle. Kattolattia valmistetaan työpajassa joko kelaus- tai arkkimenetelmällä. Ensimmäinen vaatii enintään 7 mm: n paksuisia metallilevyjä, toinen menetelmä edellyttää enintään 10 mm: n metallilevyjen käyttöä. Yleensä kartiomaiset kehyksetön katto tuodaan rakennustyömaalle pyöreänä levynaukona, jossa on sektoriaukko. Tämä reikä antaa kartiomaisen muodon, kun reunat kiinnitetään toisiinsa asennuksen aikana.
Pallomainen peite (kehyksetön pallokatto)
Sitä käytetään rakennettaviin varastosäiliöihin, joiden kantavuus on keskimäärin (1000 m³ - 5000 m³). Tämä on kiinteän alueen katto, jonka muoto on pallo, joka tarjoaa kannatuskykynsä. Kehyksessä ei ole tukielementtejä. Pallosäde suunnitellaan rajoissa 0,8-1,2 säiliön halkaisijasta. Pallomainen peitekangas valmistetaan työpajassa valssattujen elementtien muodossa, joissa on kaksinkertainen kaarevuus (itään-länteen ja ympyrän suuntaan) metallilevyiltä, joiden paksuus on enintään 10 mm. Valssatut elementit hitsataan toisiinsa kaksipuolisilla liitoksilla rakennustyömaalla.
Kehystetty kartiokatto
Sitä käytetään pystysuorassa terässäiliössä, jonka kantavuus on keskimäärin (1000 m³ - 5000 m³). Tämä on kiinteästi valmistettu katto, kartiomainen. Kaltevuuskulma on yhtä suuri kuin 4,76º - 9,46º. Nämä katot koostuvat: (1) keskuspaneelista; (2) sektorikehys; (3) rengasmaiset runkoelementit; (4) kansilevypaneelit.
Kaikki edellä mainitut elementit valmistetaan tehtaalla. Kansilevypaneelit voidaan valmistaa kelausmenetelmällä. Tässä tapauksessa ne taitetaan maahan lähellä pohjaa ja kiinnitetään sitten nivelkehyksiin. Kansilevypaneelit voidaan myös valmistaa arkki- menetelmällä. On myös yleinen käytäntö valmistaa toisiinsa kiinnitetyt kattopaneelit, jotka koostuvat runko- ja kantoelementeistä. Tässä tapauksessa kattopaneelit tuodaan rakennuspaikalle erityispakattuina.
Kartiokehysinen katto voidaan rakentaa räjähdyksiä estävässä muodossa (helposti irrotettava katto). Kattolattiaa ei tässä tapauksessa hitsata runkoon, vaan se kiinnitetään vain seinän ylempään rengasosaan. Tämä mahdollistaa kannen revittymisen seinältä, jos hätäpaine kasvaa säiliön rungossa. Itse säiliötä ei tuhota, ja seinämän liitos pohjaan pysyy turvallisena.
Pallomainen kehyskatto (kaarikatto)
Sitä käytetään suurissa varastosäiliöissä, joiden kantavuus on suuri (5000 m³, mutta enintään 50 m halkaisijaltaan). Tämä on kiinteä pallokatto, jossa on säteittäis-pyöreä runkojärjestelmä. Pallosäde suunnitellaan 0,8-1,5: n rajoissa säiliön halkaisijasta. Pallomainen kehystettu katto koostuu: (1) keskuspaneelista; (2) valssatut radiaalitangot; (3) rengasmaiset runkoelementit; (4) jäykistävät renkaat seinämän kehää pitkin; (5) lakanat.
Kaikki yllä mainitut elementit valmistetaan työpajassa. Ne tuodaan rakennustyömaalle valmiiden paneelien ja erillisten runko- ja terassielementtien muodossa. Kansi edustaa valmistettuja metallilevyjä arkkikohtaista kokoamista varten tai tehtaalla valmistettuja suurikokoisia karttoja.
Pallokatot voidaan myös rakentaa räjähdyksiä estävässä muodossa. Kattolattia kiinnitetään vain vanteen elementtiin katon ympärillä. Tämä mahdollistaa kannen revittymisen seinältä, jos hätäpaine kasvaa säiliön rungossa. Itse säiliötä ei tuhota, ja seinämän liitos pohjaan pysyy turvallisena.
Varastosäiliöiden kelluvat katot
Ne levitetään paikan päällä oleviin polttoainesäiliöihin ilman kiinteitä kattoja. Tätä katotyyppiä on tarkoitus käyttää alueilla, joissa normaali lumenkuormitus on enintään 1,5 kPa.
Säiliöiden tuotantoteollisuudessa on kahta perustyyppiä kelluvia kattoja: (1) yksikerroksinen kelluva katto (2) kaksikerroksinen kelluva katto.
Yksikerroksiset kelluvat katot on tarkoitettu keskikokoisille säiliöille (halkaisija enintään 50 m), jotka asennetaan tuotantopaikoille vakiona tuulen nopeudella 100 km / h rajoissa.
Yksikerroksiset kelluvat katot valmistetaan tehtaalla ja koostuvat:
- Arkkikalvo, valmistettu joko kelausmenetelmällä tai levymenetelmällä;
- Rengaskauhat, jotka sijaitsevat kehällä.
Kaksikerroksiset kelluvat katot on suunniteltu säiliöille, joiden halkaisija on suurempi (yli 50 m), ja alueille, joissa tuulen rasitus on suurempi. Sen rakennekaavio mahdollistaa kalvon dynaamisen kuormituksen vähentämisen. Tämän tyyppisen kelluvan katon valmistamiseksi on olemassa kaksi vaihtoehtoa: (1) katto on varustettu keskiosan säteittäisillä ja pyöreillä runkopaikoilla, jotka valmistetaan asennuksen yhteydessä; (2) radiaaliset kauhat valmistetaan työpajassa keinona vähentää kokoamismenettelyjen laajuutta.
Asennettaessa kelluvaa kattoa, kalvon kallistus keskustaan saadaan aikaan kiristämällä painoa. Tämä mahdollistaa valumavesien tyhjentämisen kattopinnalta. Joustava tai kääntyvä veden poistoaukko on asennettu keskelle, imu ja vastapaineventtiili. Tämä rakennekaavio mahdollistaa veden tyhjentämisen ja varastoidun tuotteen pääsyn välttämisen kattopinnalle.
Ilmaraot kelluvan katon reunan ja säiliön seinämän välillä, poikien nivelten ja ohjauskehysten välillä tehdään vuotamattomiksi reunan tiivisteiden avulla. Materiaalit niiden valmistukseen on valittava ottaen huomioon varastoidun tuotteen kemiallinen koostumus ja lämpötila, käyttöikävaatimukset, kaasun massatiheys ja muut erityiset tekijät
Portaat, lavat ja käytävät varastosäiliöille
Portaat
Kumpaa tahansa kolmesta portaiden tyypistä voidaan käyttää paikan päällä olevassa polttoainesäiliössä: portaat pienen kantavuuden säiliöille (enintään 500 m³), akseliportaat ja pyöreät portaat.
Akseliportaat asennetaan erilliselle pohjalevylle. Käämitysmenetelmällä valmistetuille säiliöille tämä portaikko toimii teknisenä kehyksenä (kela), johon hitsatut seinänauhalevyt, pohja- ja kattorakenteet rullataan. Tämä auttaa vähentämään yksikön kustannuksia, koska ei tarvitse tuottaa teknistä kehystä, joka on kuluttava pakkaus.
Pyöreä portaikko kiinnitetään vain säiliön seinämään, sen alempi lento alkaa 250 mm korkeammalla kuin maanpinta. Tämän rakennekaavan katsotaan olevan helpompi säiliölaitteiden huoltoon.
Pystysäiliöiden portaiden minimileveys on 700 mm. Kaltevuus vaakatasoon nähden on enintään 50 °, ja ne on asennettava siten, että ne kestävät yhden pisteen kuorman, joka on 4,5 kN. Jos portaikon korkeus ylittää 9 m, sen suunnitteluprojekti sisältää keskipistelevyjä etäisyydellä enintään 6 m toisistaan.
Portaat on valmistettu rei'itetystä, ritilästä tai leikatusta metallista, jonka leveys on vähintään 200, korkeus enintään 250 mm ja kaltevuusnopeus välillä 2 ° - 5 ° takareunaan. Kaiteet on valmistettu siten, että ne kestävät 0,9 kN: n vaakasuoran kuormituksen yläpisteessä ja ovat 1 m korkeammat askeleista.
Lavat, käytävät ja aidat
Miekkailu asennetaan pystysuoraan säiliöihin, joissa on kiinteä katto kehän ympärillä. Ne sijaitsevat huoltokansien ulkopuolella säiliön katolla. Miekkailu on suunniteltu kestämään 0,9 kN: n kuorma mihin tahansa suuntaan missä tahansa pisteessä.
Paikalla olevissa polttoainesäiliöissä on myös käytäviä ja huoltoaluksia. Niitä tuetaan kaiteilla 1,25 m korkeudella. Lavat ja käytävät kestävät yhden pisteen kuorman 4,5 kN (lavan mitoille 100 mm x 100 mm).
Saatat myös olla kiinnostunut:
>>> Suuret kuumavesisäiliöt
>>> Viljasillo
>>> Sementtisillo