Pääteprojektissa on liitetty päädiagrammi, joka näyttää objektien sijainnin sivustolla. Yleinen suunnitelma laaditaan ottaen huomioon valitun alueen paikallinen topografia, geologinen rakenne ja ilmasto-ominaispiirteet. Suunnittelutöiden aikana otetaan huomioon öljytuotteiden luokittelu sekä palo-olosuhteet, laitoksen infrastruktuuri ja monet muut tekijät. Projektisuunnittelun tässä vaiheessa topografista pohjaa käytetään ensisijaisesti eli maastosuunnitelmaa, jossa on rautatiet, moottoritiet ja tietoliikenne, ulkoiset vesi- ja energiahuoltojärjestelmät. Sivustokartta sisältää tuulikuviot ja koordinaatistot. Tämä suunnitelma auttaa yhdistämään säiliötilan kaikkiin alueen kuljetusreitteihin ja -verkkoihin.
Kun verkot on kytketty, rakenteet sijaitsevat seitsemällä vyöhykkeellä. Leikkausalue sijaitsee yleensä sisäänkäynnin lähellä nopeaa pääsyä varten. Koska varastointivyöhykettä pidetään vaarallisimpana, se sijaitsee kauimpana vyöhykkeenä ja on erotettu siitä rajoitetulla pääsyllä. Apulaitosalueita pidetään vaarallisina myös palon käytön vuoksi, joten se on myös erotettu toisistaan. Viemärialueen tulisi sijaita rauhallisella maastolla ylimääräisten sateiden ja teollisuuden jätevesien johtamiseksi öljyloukkuun. Putkilinjat ja prosessiverkot suunnitellaan mahdollisimman lähelle laitoksia. Nestemäisten lastien jälleenlaivausterminaalissa olevat esineet sijaitsevat kardinaalin ja tuulen suunnan mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että vaaralliset paikat (esim. Kattilahuoneet) sijaitsevat kaukana, joten tuuli puhaltaa kipinöitä teollisuusalueilta, paristoja ja roiskeita.
Alueen vaakasuuntaisen asettelun jälkeen esineet sijaitsevat suunnitelmassa. Niille annetaan yhden kulman koordinaatit ja niiden koot on merkitty. Säiliötilan pystysuunnittelun tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
- Rautatiesäiliöiden painovoimavirta on kuormattava.
- Huoltoaseman alueella sijaitsevilla putkistoilla on oltava mutkia.
- Pumppuryhmän imemiseksi on luotava olosuhteet.
Kun yleissuunnitelma on valmis, polttoainepohjan putkistojärjestelmän suunnittelu alkaa, jota käytetään myöhemmin putkilinjan hydraulisten laskelmien perustana.
Seuraava vaihe öljyterminaalin suunnittelussa on teknologisen järjestelmän kehittäminen. Tämä on kaavio putkiverkosta. Tämän järjestelmän laatimiseksi on tärkeää tietää vastaanotto- ja toimitustoimien järjestys ja lukumäärä sekä varastoitujen tuotteiden luettelo. Öljytuotteiden kuljetusten tarve öljyterminaalin sisällä olevien säiliöiden välillä otetaan myös huomioon.
Sitten teknologinen kaavio sisältyy yleiseen suunnitelmaan teknisen suunnitelman laatimiseksi. Tämän suunnitelman mukaan laaditaan erilliset suuntauslehdet, joissa on merkitty maadoitusviivat ja putkilinjan sijainti. Pumppausryhmät ja kaivot, korotus- ja kohdistuspisteet näkyvät myös arkeissa. Kohdistuspisteet on merkitty myös tarkistuspisteillä 100 metrin välein ja napoilla joka kilometri. Laskettu kuljettimen äänenkorkeus tallennetaan määritettyyn parametriin.
Levyt ovat perustana maarakennuksen ja säiliössä olevan jäännösöljyn määrän laskemiselle. Voit myös selvittää, onko mitään taskuja, jotka estävät öljyn kulkemisen putkien läpi.
Paloturvallisuudella ja ympäristönsuojelulla on tärkeä rooli öljyterminaalien kehityshankkeessa. Näitä tarkoituksia varten otetaan huomioon ilmasto-olosuhteet sekä nestemäisen lastin terminaalin sijainti suhteessa kaupungin ja vesilähteiden läheisyyteen. Tuulenkuvasta riippuen asuinkortteli ja irtotavaraterminaalin tuotantolaitokset sijaitsevat tuulen suuntaan palovaaran estämiseksi. Öljyterminaalin suunnitteluprojekti saatiin päätökseen kaikkia ympäristövaatimuksia noudattaen. Saastepäästöt lasketaan varastoitujen öljytuotteiden määrän ja tyypin sekä muiden tekijöiden perusteella. Lisenssit saadaan tämän liikkeeseen laskemista koskevista tiedoista.