Menetelma levy kerrallaan
Ensimmäinen varastosäiliöiden rakennusmenetelmä on kuorien, pohjojen ja kattojen kerros levyltä -kokoonpano. Se merkitsee sitä, että vaippalevy, jonka koko on enintään 2500 × 10000 mm, ja pohjalevyt valmistetaan tehtaalla, ne vieritetään suunnitteluprojektin määräämään säteen. Sitten levyelementit pakataan erityisellä tavalla kuljetusvalmiiksi valmistamiseksi. Kuori- ja pohjakokoonpano (hitsaus) suoritetaan työmaalla.
Tärkein tällä menetelmällä valmistettujen säiliömetallirakenteiden laatua määrittelevä tekijä on niiden muodon tiukka antaminen (viitattu suunnitteluhankkeeseen) ja tekniset päätökset, jotka estävät metallikehysten jäännösmuutoksia reunuksen aikana ja kuljetus.
Pystysäiliöiden seinämien ja pohjojen levyjen kerralla tapahtuvan tuotannon perusvaiheet ovat seuraavat:
1. Valmistelumenettelyt
Ensimmäinen vaihe käsittää vaippa- ja pohjalevyjen valmistelun. Tämä vaihe varmistaa suunniteltujen mittojen ja geometristen parametrien täyttämisen. Esihitsauksen reunus tehdään myös.
Levyjen äärimmäisiä muodon poikkeamia säädellään valmistuksen aikana. Yrityksen teknisissä määräyksissä asetetaan suurin leveyspoikkeama ± 0,5 mm: n rajoissa.
2. Vierintä
Valssaus tehdään myöhemmin, täyttämällä säde, jonka suunnitteluprojekti on suunnitellut. Valssaus antaa sylinterimäisen muodon säiliön rungolle asennuksen aikana.
EuroTankWorks käyttää levyjen taivutuskoneita IB2426 ja XZC 3000/25 valssattaessa levyjä, joiden korkeus on vastaavasti 40 mm ja 25 mm. Tämä laite antaa mahdollisuuden tehdä säde tasaiseksi koko levyn pituudella.
Säde tarkistetaan kuvion avulla. Kaarevan kuvion (2 m) ja taivutetun levyn pinnan välinen vapaa rako saa olla enintään 3 mm.
Toinen vierintälaatuparametri on etureunan aaltoilu. Arkin koko pituus saa olla enintään 4 mm. Aaltoisuusparametrin 1 m arkin pituuden tulisi olla 2 mm: n rajoissa.
3. Pakkaus.
Kuorien levykehykset pakataan ja kuljetetaan erityisissä asuntoissa (kehtoissa).
Huoneistot on rakennettu tavalla, joka tarjoaa:
- Pidetään valssatun levyn säde seurauksena, että kiinnitys tarkkaan vastaa sen geometrisiä parametreja;
- Levykehysten kova kiinnitys, jotta vältetään reunojen vaurioituminen;
- Yksikköjen turvallisuus kuljetuksen aikana, estäen jäännösmuodostumat.
Pohjaosat pakataan ja kuljetetaan säiliöissä, jotka on valmistettu niiden tyypin ja mittojen mukaan.
Säiliökaton metallirunkojen valmistus:
Varastosäiliön kattometallien tuotantoteknologiat vaihtelevat tyypin mukaan, suunnitteluprojektin määrittelemällä tavalla. Säiliön tyypin ja mittojen sekä muiden erityisominaisuuksien suhteen käytetään joko pysyvän tyyppisiä kattoja tai kelluvia kattoja. Pysyviin kattoihin sisältyy joko kehysmättömiä tai kehystettyjä kattoja, jotka ovat kartiomaisia tai pallomaisia.
Käämitysmenetelmä
Tämä menetelmä on yksi kahdesta teollisesta lähestymistavasta varastosäiliön metallirakenteiden valmistamiseksi. Se tarkoittaa, että säiliön vaippa, pohja ja katto tuodaan rakennustyömaalle kelattujen nauhalevyjen muodossa, jotka on tarkoitettu hitsausta varten. Tämän menetelmän edut voidaan nähdä tekemällä säiliöiden asennusjaksosta 3-4 kertaa lyhyempi seurauksena, että rakennusalueen hitsaustoimenpiteitä vähennetään keskimäärin noin 80% ja saadaan aikaan korkealaatuiset hitsausliitokset. kaksipuolisen automaattisen hitsauksen käyttöön.
Liuskalevyt valmistetaan teräslevyistä, joiden koko on moduulia 1500 × 6000 mm.
Paneelit hitsataan automaattisesti erityisellä kelauskoneella. Se koostuu hitsaus- ja kokoontumispaikoista - ylä- ja alatasosta, reunusrummusta ja valssauslaitteesta.
Käämityskoneen toiminta suoritetaan kahdella perusmenetelmällä (ylempi ja alempi kelaaminen). Alempi käämi on tarkoitettu säiliöiden säiliöiden valmistukseen, joiden paksuus on enintään 18 mm, ylempiä käämiä käytetään enintään 16 mm paksuille.
Käämien pituus on 18 m, paino säädetään liikkuvan voiman kuorman nostokykyyn.
Valmistusvaiheet kelausmenetelmällä:
- teknologisen rakenteen suunnittelu;
- järjestämällä levyt yksityiskohtaisen metallirakenteen graafisen luonnoksen mukaisesti;
- hitsaus ja kelaaminen;
- käämien valmistelu kuljetusta varten.
Teknologisen kehyksen valmistelu:
Ennen nauhalevyjen hitsausta valmistetaan erityinen kehys, johon levyt kelataan. Kehyksen halkaisijan ei tulisi olla pienempi kuin 2,6 m, ja sen pituuden tulisi olla yhtä suuri kuin varastosäiliön vaipan korkeus.
Akseliportaita käytetään usein teknisenä kehyksenä kuoren kelaamiseen. Tätä sovelletaan yleensä säiliöihin, joiden kantavuus on enintään 2000 m³. Tässä tapauksessa tarjotaan metallitalous.
Nauhalevyjen arkkien järjestäminen:
Vaippalevyjen, pohjan ja katto järjestetään kelauskoneen ylemmällä hitsaus- ja kokoonpanotasolla. Suunnitteluprosessin aikana valmistetut levyt asetetaan paikalle graafisten luonnoksien mukaisesti ja kiinnitetään asennusvälineillä.
Kokoonpanokelpoisilla vaippaliuskoilla on oltava tietty tekninen etäisyys, joka mahdollistaa asennusliitosten kokoamisen.
Nauhalevyjen hitsaus ja kelaaminen:
Hitsaus on varastosäiliöiden valmistuksen perusvaihe kelausmenetelmän suhteen. Käytämme etu- ja poikkiliitosten automaattista kaksipuolista hitsausta. Aluksi alkuperäinen sauma hitsataan kelauskoneen ylimmälle hitsaus- ja kokoonpanotasolle, sitten nauhapaneeli kelataan reunusrumpun läpi ja toinen sauma tehdään alatasolla.
Eri säiliökehysten nauhalevyjen kelauksen järjestys on suunniteltu käänteisessä järjestyksessä niin, että ne rullataan asennuksen aikana. Kuorilevyt kelataan tavalla, joka tarkoittaa, että niiden on tarkoitus rullata myötäpäivään.
Hitsausliitosten laadun varmistamiseksi tehtaallamme sovelletaan monimutkaisia toimenpiteitä.
Hitsausmenetelmät on alun perin kehitetty ja testattu hitsauslaboratoriossamme. Niitä käytettiin perustana hitsauksen toimintaedellytyksille, jotka määrittelevät hitsausliitoksille asetettavat vaatimukset ja teknologisten toimien järjestyksen metallirullan tyyppien ja paksuuden, hitsin tyypin, teräksen reunan esikäsittelyn ja muiden parametrien suhteen.
Hitsauskäyttöolosuhteet edustavat perusasiakirjaa, joka määrittelee hitsaajien työn ja liitosten laadunvalvonnan.
Hitsauksen käyttöolosuhteiden toteuttamista valvoo yleinen hitsausoperaattoripalvelu ja laadunvalvontaosasto.
Perusteellisen työn ja hitsauksen käyttöolosuhteiden tiukan toteuttamisen tuloksena pystyimme tarjoamaan hitsausliitosten korkeimman laadun. Sitä pidetään yhtenä yrityksen valmistamien metallirunkojen pääetuista. Usein käy niin, että hitsaustekniikan puutteet tai / ja sen rikkomukset aiheuttavat joukon vakavia ongelmia, kuten:
- hitsauksen ja päämetallin tasaista yhteyttä ei ole järjestetty.
- tärkeimmät metallileikkaukset ja kylmät kierrokset ilmestyvät.
- Hitsausliitoksissa ilmenee vikoja: halkeamia, väreilyjä, kaasutaskuja ja niiden ketjuja, läpilyönti- ja puhallusaukkoja.
Näiden seurauksena hitsausliitoksen täysi lujuus ei täytä normeja ja se voi aiheuttaa hitsauksen muodonmuutoksia, aiheuttaen pullistumia, kolhuja ja purkitusta.